Crudelis – recenzja gry

Gra polskiego producenta ze świeżym pomysłem, która została stworzona w RPG Makerze

Crudelis - recenzja gry

Moje zainteresowanie grą Crudelis wzięło się z kilku powodów. Po pierwsze jest to gra stworzona przez polską ekipę Whiskey Jack Games, więc jako miłośnik polskich gier nie mogłem jej pominąć. Również samo umiejscowienie akcji w realiach steampunk miało znaczenie, ponieważ są to rzadziej wykorzystywane realia przez producentów gier. Jest to też gra stworzona w RPG Maker, a po ukończeniu To the Moon i innych fantastycznych gier Freebird Games nabrałem ochoty na więcej podobnych wrażeń. Nie bez znaczenia była również wysoka ocena graczy na platformie Steam, gdzie aktualnie wynosi ona 80% pozytywnych opinii. Ostatni aspekt zachęcający do zagrania w Crudelis to nieliniowa fabuła, która rozgałęzia się na kilkanaście zakończeń. Bo to od nas zależy, gdzie pójdziemy w pierwszej kolejności i w jaki sposób nasze decyzje wpłyną na los prowadzonej postaci.

Na początek należy wspomnieć, że gra została stworzona w RPG Makerze, ale sama rozgrywka jest połączeniem gry przygodowej z elementami RPG. Nie uświadczymy tutaj żadnego systemu walki, czy zdobywania kolejnych poziomów. Crudelis koncentruje się wokół Henrego Shackelsona, naukowca z miasta inspirowanego steampunkiem, który w początkowej sekwencji gry zostaje dźgnięty nożem w brzuch przez tajemniczych najeźdźców. Korzystając z jednego ze swoich wynalazków, daje sobie dodatkowe 60 minut życia na ustalenie, kim byli jego mordercy i dla kogo pracują. Może jednak też poświęcić ostatnie chwile swojego życia na różne uciechy, np. wydać wszystkie pieniądze na prostytutki i alkohol.

Crudelis - odwiedziny na farmie

Crudelis koncentruje się wokół osoby kontrowersyjnego naukowca Henrego Shackeltona, który ma obsesję na punkcie ożywiania zmarłych. Wcześniej opisany feralny zbieg okoliczności może poprowadzi jego historię do 12 zakończeń. Większość z nich jednak prowadzi do śmierci, a tylko jedno wyjaśni prawdziwe przyczyny śmierci głównego bohatera. Na wyjaśnienie całej sprawy mamy jedynie 60 growych minut. Na szczęście czas się zatrzymuje, gdy przeglądamy notatki lub przedmioty w menu.

Jedną wad gry jest częste jej zaczynanie od początku z brakiem możliwości pominięcia sekwencji otwierającej. Sam zapis gry można wykonać jedynie po ukończeniu wstępu. Każda rozgrywka prawdopodobnie trwa średnio 30 minut, więc na rozpoczęcie gry, czyli na robienie dokładnie tego samego, poświęca się trochę czasu. Oczywiście jest możliwość lekkiego oszukania i zachowania sobie odpowiednich plików zapisów w folderze gry, ale nie tak to powinno wyglądać.

Moja druga uwaga dotyczy tego, że jest to gra RPG Maker i dlatego jest ograniczona przez ten silnik. Interfejs użytkownika i menu są nieporęczne i niewygodne w użyciu, NPC przeszkadzają i często blokują nasz ruch, więc często trzeba czekać, aż się poruszą, a system dialogowy automatycznie wybiera najlepszą odpowiedź. Są to rzeczy, które przy bardziej konfigurowalnym silniku i przy odrobinie więcej czasu i doświadczenia można dość łatwo naprawić.

Crudelis - fabryka

Trzeci zarzut dotyczy pozornie losowego charakteru interakcji w grze. Jedną z rutynowych rzeczy, które robiłem, było wyjście z domu i udanie się prosto do banku, aby odebrać pieniądze. Po kolejnej sekwencji, która za każdym razem jest taka sama, możesz wypłacić około 80% tego, co jest na Twoim koncie, co zwykle wynosi około 650 dukatów. Z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to 780, bez wyraźnego powodu.

Powoduje to problemy z dotarciem do zakończeń: w pewnym momencie podjąłem decyzję, wybrałem jedną drogę i dość szybko zostałem zabity. Oczywiście chciałem dowiedzieć się, co się stanie, jeśli dokonasz innego wyboru, więc powtórzyłem grę, aby wrócić do tego punktu, ale w niewytłumaczalny sposób zostałem zabity wcześniej, nie robiąc nic wyraźnie odmiennego.

Również nasz bohater, Henry nie należy do postaci, z którymi można się łatwo utożsamić. Jego prawdziwe intencje nie są znane, ogólnie zbyt mało o nim się dowiadujemy w trakcie całej gry. Sprawia to, że jego historia tak naprawdę nie jest zbyt przejmująca.

Crudelis - lot balonem

Cała gra stylistyką utrzymana jest w bardzo brudnym, ponurym pixel-artowym stylu; co pasuje do wizji świata, w którym wszystko jest zasilane węglem. Postacie są wykonane starannie, choć w niskiej rozdzielczości. Widać jednak dysproporcje wielkości postaci niezależnych i bohatera głównego, co sprawia trochę dziwne wrażenie. Widać recykling postaci niezależnych, z kolei na mapie miasta znajduje się 27 unikalnie wyglądających budynków, każdy o innym przeznaczeniu. Ogólnie gra, choć nie urzeka pod względem graficznym, to wygląda bardzo schludnie i nie przeszkadza w rozgrywce. Z kolei muzyka jest dobrze dopasowana i pozytywnie wpływa na budowanie klimatu.

W tej recenzji jest dość mojego narzekania. Gra nie jest idealna, ale na pewno warta poznania. Największa zaleta, to jej nieliniowość, gdzie każda nasza czynność może mieć konsekwencje w przyszłych wydarzeniach i inne zakończenie. Czasami trudno przewidzieć, jak konkretne nasze poczynania wpłyną na relacje z innymi postaciami. Choć Crudelis nie jest pozbawione wad, to jednak jest to gra z duszą.


Ocena: 6/10

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *